Mit navn er Jannie, og jeg er skribenten bag svingfjer – et lille kommunikationsbureau i Herning med fokus på at formidle dine historier.  

virksomhedsblog-svingfjer-tekstforfatter-herning

13. maj 2020

Skal min virksomhed have en blog?

Det helt korte svar er: JA! Men som det er (næsten) hver gang, du siger JA til noget, er der forpligtelse og udfordringer bag dette ja.

Lad os se lidt nærmere på, hvad en blog kan betyde for dig og din virksomhed.


Hvad er en virksomhedsblog?

Indrømmet. Jeg er ordnørd. Derfor begynder vi lige på sproget.dk:

virksomhed organisation (som producerer og) sælger varer eller tjenesteydelser

blog en slags dagbog på internettet

svingfjer

En virksomhedsblog er "en sælgende organisations dagbog på internettet".

Det lyder måske en anelse personligt, og der findes da også et væld af personlige blogs. Men selvom din virksomhedsblog ikke skal dele private oplevelser, er den alligevel lidt personlig.

Brug virksomhedsbloggens til at bringe dig selv og dine skriveglade kollegaer i spil:

  • Lav relevante guides på dine produkter eller services
  • Inspirer til hvordan dine kunder bruger dine produkter eller services
  • Præsenter nyheder – også de sjove/nørdede/pudsige detaljer, som ikke lige når med i pressemeddelelsen


3 gode grunde til, at du skal du have en virksomhedsblog

Du skal lave en virksomhedsblog, som passer til din virksomhed og målgruppe. Lav et indlæg i ny og næ eller lav et indlæg på daglig basis – det hele afhænger af din virksomhed og dine læsere.

Du kan med fordel bruge din virksomhedblog proaktivt ift. at:

1. Fremstå som ekspert på dit område
Du har helt sikkert lært en masse om din virksomheds services eller produkter. Hvorfor ikke dele ud af den viden?

Du tænker måske , at du ikke vil give alle dine guldkorn væk i et blogindlæg, som alle kan læse – og "låne" fra. Det er heller ikke det, jeg opfordrer dig til, men du skal ikke være bange for at dele noget af dine viden: Det får dig til at fremstå som en troværdig ekspert på lige præcis dit område.

2. Mindske antallet af kundespørgsmål – eller gøre det hurtigere at besvare dem
Du vil gerne tale med dine kunder, men nogle spørgsmål er det også rart, at kunderne selv kan finde frem til. Brug din virksomhedsblog som et supplement til den klassiske FAQ.

Du har en unik mulighed for at lave lige præcis det indhold, som du ved, dine kunder efterspørger: uddyb de spørgsmål eller interesseområder, som du gennem din daglige kontakt med dine kunder ved, at der er flere, der har. Nu kan kunden selv finde svarene – og hvis de ringer eller skriver til dig, har du et godt link, som du nemt kan dele med kunden.

virksomhedsblog-svingfjer

3. Øge trafikken på din hjemmeside
Relevant indhold trækker kunder ind på din hjemmeside. Kort og godt. Hvordan du kommer til at ligge øverst på Google er en videnskab i sig selv, men med en virksomhedsblog har du en god mulighed for at skrue på tre parametre, som vi ved, at Google godt kan lide:

  • Din side får nyt og friskt indhold ofte
  • Din side får flere ord og begreber, som den kan findes på
  • Folk bliver længere tid på din side, fordi de læser relevant indhold

...og så lige en bonus-grund:
Når du poster lækre ting på dine sociale medier, har du af og til brug for en landingpage. Brug bloggen til at lave disse landingpages i form af blogindlæg og giv kunden en følelse af at han/hun er havnet det rette sted. Det giver dig både tilfredse kunder, mere indhold og øget trafik til dit website.


Tænk ud af boksen

Og husk. Bare fordi vi kalder det for en virksomhedsblog, begrænser det ikke dine muligheder for at bruge et blogmodul på den måde, det passer ind i din virksomhed. Sørg blot for at give din blog et relevant navn, så dine læsere får en god oplevelse med at klikke forbi.

I din menulinje kalder du fx dit blog-modul for:

Artikler
Du bruger din blog til at vise lidt af alt: nyheder, inspiration og viden.

Nyheder
Du bruger din blog til at vise nye produkter og nyt fra virksomheden.

Viden
Du bruger din blog til at dele relevant viden fx om din produktkategori og services.

Styleguide/inspiration
Du inspirerer dine læsere med lækre billeder og gode ideer.

virksomhedsblog-svingfjer

4 trin til at komme i gang med din virksomhedsblog

Hvis du har mod på det, så spring ud med en virksomhedsblog. Det er nemt at komme i gang.

1. Det tekniske
Måske har din hjemmeside allerede et blog-modul – måske skal du afsøge markedet efter et (et bud kunne fx være WordPress. (Kontakt fx Kevin fra hjælptilweb, hvis du har brug for hjælp.)

2. Brainstorm
Nu skal alle ideerne på bordet. Tag gerne dine kollegaer fra andre dele af virksomheden med på råd for at få forskellige indgangsvinkler til virksomheden og produktet/servicen. Begynd at samle kundehenvendelser sammen, så du har en idé om, hvad kunderne forespørger: viden om et bestemt område, inspiration til en specifik sæson eller noget helt tredje.

virksomhedsblog-svingfjer

3. Blogtype
I mixet mellem dit strategiske fokus og din netop afholdte brainstorm, skal du finde frem til din blogtype. Det er vigtigt, at din blog passer til din virksomhed, de signaler, du vil sende, men samtidig er relevant for din målgruppe. Find inspiration hos dine konkurrenter, i din branche og hos de virksomheder, du ser op til. Brug al den inspiration til at finde ud af, hvad du skal gøre – og hvad du skal undgå.

4. Skriv løs
Og så er det bare at komme i gang. Skriv skriv skriv – og skriv godt. Det kan du læse mere om i indlægget "
Skriv bedre online". Og er du ikke vild med at skrive, kan du med fordel allierere dig med fx en freelance tekstforfatter, som kan hjælpe dig med at få dine ord på skrift.


Få feedback på din blog – eller hjælp til at skrive dine blogindlæg

Har du allerede en blog, men er du i tvivl om, du har grebet det rigtigt an? Mangler du hjælp til at finde de gode emner til dine næste blogindlæg? Eller vil du bare gerne have en til at skrive blogindlæg for dig? Jeg kan hjælpe dig.

Find mig på svingfjer.dk
Share on LinkedInShare on Instagram